Ockelbo mitt i stan

Så bryts plötsligt lugnet och snön över de djupa gästrike-skogarna skiner vit i fantasin.
Extra nyhetssändning, jag hajar till där jag sitter med mina hörlurar och lyssnar på den vardagliga fredagslunken över webradion.
Ockelbo-banken, den längs bygatan, rånad.
Vägspärrar och vapen, helikoptrar och extrainkallad polis.

Någonstans bland snötyngda tallar och isfrusna vattendrag gömmer sig tre maskerade män och så här, över radion, låter det som Vilda Västern.
Jag vet ju hur det ser ut i Ockelbo en fredag i början av februari.
Hur sparkarna står parkerade utanför Ugglebo Närlivs, hur skotrarna på avstånd skrämmer livet ur skogens alla djur och hur röken från skortstenarna nere vid sjön sakta stiger upp mot skyn.
Men idag, förmodligen just nu, är allt upp och ner och jag ska inte säga att jag gillar bankrån men nog fan piggar det upp och är så där spännande som på film.
Inte som ett värdetransportsrån i centrala storstan utan mer mystiskt där uppe i skogen.
Smala skogsvägar, miljontals av obevakade kilometer och små små stugor att gömma sig i om polisen kommer för tätt inpå.
Vi får väl se hur det löser sig och vem som vinner vad.

Spännande hur som helst.

För övrigt tycker jag att de nya klädreglerna på kvarnen är fåniga.
Det ska jag skriva mer om så småningom....

Kommentarer
Postat av: YO!

Snart e du farsa, och jag hoppas vi skjuter upp den eller de där raketerna snart. Uppåt, framåt. Nuet, framtiden. Tillsammans e vi oslagbara. Skicka gärna grejjer, bro. HÄLSA! Jobba e ju livet, det är en ÄRA att få ARBETA. Men softa ofta, och iland. hav utan hamnar, lundell var ju feminst innan ens skugge o mellanskiktsbrudarna var födda. ASTA KASK : Mig får de aldrig. Du vet vad jag behöver, leverea. JÄRVSÖ, JORDEN RUNT. Vi är bäst. Kram. /b.

2008-02-02 @ 07:56:01
URL: http://http://eloso.blogg.se/
Postat av: Uffe

Vilka nya klädregler? Har knapt varit på Kvarnen sedan de byggde ut en våning nedåt och ett rum bakåt. Charmen försvann. Och det var väl snart tio år sedan.

2008-02-04 @ 19:39:18
Postat av: johan

ingen kepa,
vilket jag inte brukar motsätta mej
om man behandlar personalen schyst
jag gillar inte kvarnen

2008-02-04 @ 22:24:47
Postat av: Uffe

Som i skolan då. :) Problemet är ju att det är ont om ställen som är öppna efter 03.00 på Söder.

2008-02-05 @ 17:07:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0