Bada bing i min hjärna

...och så ringer Lisa, eller så är det jag som ringer henne, när hon sitter på tunnelbanan in till ekorrhjulet.
Smält snö och blank-is. Ta det försiktigt, man halkar så lätt!

I hallen ligger hela helvetet utsmetat på det gråfläckiga hyreshusgolvet, brunt vatten från barnvagnsdäck torkar in och sätter sina novemberspår och tänder man taklampan syns rester från alla tidigare hyresgäster. Från de som fått nog och flyttat. De enda vi vet om dom som bott här innan är spåren deras barnvagnar satt i golvet. Samma intorkade sörja som vi nu planterar för de som kommer efter oss. Om vi nu flyttar.
Lisa tittade vädjande.
Ljusdal, igen. Ljusdal en gång till?

Puh

Jag vet inte, tankarna är en jävla cirkus och ett förbannat bollande mellan rätt och fel, vänner och frihet, kultur och Hälsinglands natur?
Jag vet ärligt inte.

Men det här?
November i en betongförort.
Knappt hinner snön falla förän den förvandlas till ondska. Helvetet är en brun pöl av slask och is. Skärselden sekunderna innan. När det droppar från taken och blåser in från havet.

Emil somnar och jag får för en mikrodels sekund för mig att skriva en bok,
kokar kaffe och sätter mig vid datorn.
Microsoft word, en penna och ett klorblekt papper.
Tänk tänk tänk,
jag funderar ut en handlig, några huvudpersoner, deras karaktärer och...slår igång Sopranos

Jag är såld och lat och istället för att passa på, att vara kreativ när lillkillen vilar, förflyttar jag mig till stripklubbar, niomilimeters och pasta

Jag kanske skriver den där boken imorgon.

Men Ljusdal?
Jag säger då det...


Kommentarer
Postat av: Bilson

Jag har kommit på att om du vore en låttext skulle du vara "Mitt Land" med Alf Robertsson...

2008-11-27 @ 18:09:10
URL: http://bilson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0