Gud kan du verkligen mena det här ,del II

Ibland får man skylla sig själv,

Som nyss
jag satte Emil i knät framför datorn, tio sekunder- PANG- kaffe över hela mig, kallt visserligen, tur för både honom datorn och mig
Men som sagt
skyll mig själv

Och

Jag gick ur A-kassan när jag egentligen borde säkrat upp, betalat två avgifter åt gången, försäkrat mig mot borgarna med tre gånger haha fuck you, jag är med i facket, don´t mess with me
Istället gick jag ur,
hejhej, tack för mej
80-talisten, individualisten
klarar det mesta själv
tjena
arbetslös med en stadig inkomst på omkring, i runda slängar, fyra lax åt gången
sista torsdagen varje månad rasslar kulorna och de hinner knappt in på kontot innan kortet är övertrasserat igen


Man borde råna en bank,
sno en snabbare bil och dra,
färjan över mot Tyskland vidare in i baltstaterna och raka vägen upp i ingenstans
Novosibirsk?

Där kunde jag sitta med rånbytet och familjen och bada i inväxlade rubel

.....

Men jag sitter kvar,
hopplöst scrobblande framför datorn, meter och åter meter av menlös information från en sargad arbetsförmedling

Emil har just somnat,
höstsolen värmer fredagsförmiddagen och i stan kutar Lisa runt på jakt efter pengar,
alltså
hon söker jobb,
inget annat och vad ni än tänkte lämnar jag det åt er och er smutsiga fantasi
ingen dirty-mama big business utan bara stämpla in stämpla ut helg och godnatt

Jag är glad att han är så liten än, Emil
Mamma, vad jobbar du med?
-Hmm. Äh, alltså
Pappa då, vad jobbar han med?
- Tyst unge och ät upp din banan

Det skulle bli svårt att förklara situationen, allra helst då vi utan rutiner kallas utanförskap och sorgliga av allt och nästan alla.

Ringer ett jobb
- Nummer 7507 är...På tjänsteresa, tillbaka MÅNDAG klockan 08.00

Lägg på

Jag skrev i förra inlägget, att jag vill inte klaga.
Men jag ska börja nu,
klaga som fan för det här är trist och segt och sjukt dåligt betalt
stämplade kassakort Ljusdal tur och retur, till Alfakassans huvudkontor och det är just ironiskt att det just är Ljusdal
Kommunen vi vinkade bye bye till för ett år sen,
där finns inga pengar att tjäna

Nu sitter jag i storstan och bönar och ber att kassa-inläsnings-maskinen ska läsa fel och spruta ut sköna slantar
Stockholm- Ljusdal- Stockholm


nu
Tvätta jeans och en prommenad
Sen
Go-kaffe


Kommentarer
Postat av: Pernilla

Kom tillbaka till Gävle nu! Man ska inte hänga i Sthlm för länge, det tär på kroppen.

2008-10-03 @ 19:08:07
Postat av: Evelina

tyst unge och är upp din banan, hehe, sitter och småler när jag läser=) Kul att ni kikade förbi en snabbis, det var ju ett tag sen=)

2008-10-03 @ 22:48:14
URL: http://evelinalinnea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0