Tisdag 10.03

Det märks så bra nu.
Våren blir lite mer sommar för varje dag

Vi tar ytterligare ett simtag, huttrar visserligen men endå, ett litet längre iskallt simtag för varje fredag och varje lördag nere vid bastun.
I helgen kastade sig doktorn ner för stegen och försvann halv-vägs ut i Ljusnan.
Både jag och Lisa trodde vi sett det sista av honom och förberedde oss att meddela den tragiska nyheten för hustru och två små barn att pappa kom inte upp från bastun idag, han drunknade därnere men det sista han sa var nått fint, nått om att ha barn och hur roligt det är.

Men så dök han upp ur vattnet och tog några snabba bröst-tag in mot land för att sen kasta sig in i den vedeldade skogskojan vid sluttningen en bit ovanför.
Det var skönt, som vanligt.

Och eftersom vi då och då drabbas av gamla tiders (o)vanor så hade vi fyllt skåpen även denna helg. Med öl på flaska och i burk, vin på box och bubbel i kylen.
Två dygn senare står det mesta fortfarande orört och om vi tar det från början kan jag berätta hur vi somnade på varsinn soffa i fredags och vaknade just när skivan rullat färdigt vid tre-snåret efter midanatt.

Stackars Lisa kunde inte somna om utan låg där bredvid och tänkte nog på vad som hänt.
Från att yra runt i storstaden med bira och suddiga ögon till ett glas vin med Trixy och läggdags vid elva.

Tänk så saker kan ändras, och igår tog vi oss till joggingspåret och svettades bort de sista dropparna av helgen och imorse log vi mot varandra och sa att ja, men det här med jogging och motion, det är som att frossa i flott och fest fast tvärtom och minst lika underbart.

Ja säger då det.
Snart trillar man väl av pinn i nån elljus-slinga och ni kommer säga att ja, hur kunde det hända Johan. han som levde så sunt och....blablabla

Mamma tyckte jag såg fräsch ut, du ser piggare ut nu Johan, jag tror lantlivet gjort dej gott. Skönt att komma från krogen till skogen va?

Jag kan inte annat än hålla med och även om det pimplas en del här med så är det under helt andra former.
Några droppar i maten, ett glas till för-huvud och efterrätt men inte så mycket däremellan och biran som ligger i kylen och som skulle vara uppdrucken i söndags om allt vore ett år sen kommer säkert ligga kvar minst en vecka till.
Den som lever får se och när Lisa drar på kalas i helgen så stannar jag och fiskar i forsen. Tar säkert en bastu också, alldeles ensam och lyssnar på fågelsång och mina egna djupa andetag.
Tänk vilken ro, vilket lugn och också- ibland- lappsjuka.

Därför flyttar vi till hösten. Det har jag ju skrivit så många gånger, så jag gör det inte igen.
Men vi står i kö till det mesta och får se var vi hamnar.

Men Slaktarns idé om ett hus låter så intressant att jag inte riktigt kan släppa det vi tanken.
Tänk va. Med trädgård och allt

Näe. 10.03 och i Hudiksvall inget nytt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0