Musik du måste höra, del III

Från USA söderut,
karibien sjudar och har så länge jag känner till kokat av pulserande rytmer

Musik du måste höra väljer fyra tips, men tar gärna emot fler

Yma Sumac
Visserligen, Yma eller Zoila Augusta Emperatriz Chavarri del Castillo som hon egentligen hette, bodde större delen av sitt liv i USA men musiken är något annat. En blandning av det peruanska folksångerna, galna rytmer och delar av opera
En storstjärna på Kuba under Meyer Lanskys gangsterepok strax innan revolutionen, och att lyssna på skivan Mambo från 1954 känns som att kastas in i andra delen av Gudfadern, då Michael (Al Pacino) ska mördas under nyårsfesten.
Det är flippat och laddat på alla plan, otroligt vackert och det är nästan så man känner smaken av lime och ljus rom (eller Club soda) i inledningen till fantastiska tredje spåret Gopher.
Ett måste på varje fest!



The Beginning of the End
De tre bröderna Munnings från Nassau, Bahamas, skapade 1971 en av världens förmodligen svängigaste skivor.
Det är solindränkt funk när det är som absolut bäst, och låten Funky Nassau part 1 gör att oljefaten med grillgaller tänder sig själva. Musiken är så nära ultimat det går att komma för sommarfesten, men också för svettiga källarlokaler och uppstyrda cocktailpartyn. Den som inte känner musiken, den känner förmodligen ingenting.



Ibrahim Ferrer
Mest känd i resten av världen från filmen- och skivan Buena Vista Social Club, men på Kuba var Ferrer en legend.
Lyssna på ay, Candela. Det finns inte mycket musik som får mig att se sådana bilder i huvudet. Allt naturligtvis romantiserat med femtiotalsbilar längs strandprommenaden i Havanna. Det är fantastiska trumpeter, sorgset vemod och med ett, på samma gång, driv som gör det omöjligt att sitta still.
Lyssna på samlingarna eller köp skivan Mi Sueño från 2006, den kom ut ett år efter hans död och är grym rakt igenom



Judy Mowatt
Den kanske minst kända av de tre från Bob Marleys vokalgrupp I Threes
Startade karriären redan som femtonåring hemma på Jamaika 1967 i nu nästan bortglömda gruppen the Gaylettes
Hennes framträdande på One Love peace concert 1978, då hon ensam sjunger Black Woman är fullkomligt fantastiskt.
Lyssna på soloskivan med samma namn från 1980 eller hör hennes underbara röst tillsammans med Rita Marley och
Marcia Griffiths i the I threes



Då var tredje delen färdig, och bara för att klargöra. Ja, jag älskar att att älska musik jag älskar.
Jag blir nästan i extas av vissa låtar. Men kom också ihåg, om tipsen. Det handlar inte alltid om artisternas hela karriärer, utan ibland enbart om en skiva eller några låtar. Det är det jag tipsar om, alltså ingen lista över mina all time favorites. Bara sånt jag anser måste ut ut ut för att höras

Fortsättning följer, Musik du måste höra 

Kommentarer
Postat av: alex

Funky Nassau har räddat min dag.... Grymma!!!

2009-10-08 @ 11:20:25
Postat av: johan, aka Trixy

Ja, visst fan är det bra?

Nått att lyssna till på fredag kanske?

2009-10-08 @ 11:44:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0