Jag vägrar att bo i en hyreskasärn


- Vi skulle kunna köpa skog, odla och sälja?

- Jag är trött Tor, vill sova, just nu orkar jag inte tänka på landet och skogen och de fiskrika sjöarna där uppe, hör du inte det? Jag är trött.


När jag lägger på, och tittar ut genom sovrumsfönstret lyser solen gul som en citron.

Längre norrut, i trakterna kring Järvsö, kopplar Tor av med kok-kaffe och utiskt.


Själv ser jag inte längre än över till grannens balkong och i skogen vid oss, nacka reservatet, är det så fullt av folk en söndagsmorgon som den här att hela Ljusdals kommun med omnejd skulle få plats utan att det egentligen gjorde någon skillnad.

Folk köar bland träden.

Köar för att kissa i det fria, för att samla kottar och se på fåglar.


När jag lägger på telefonen och viker ner persienerna igen, piper det till av ett meddelande.

Min kompis lokföraren smsar att han just passerat huset där vi bodde, det var grönt och fint och längst upp på bergen låg den sista snön kvar och smälte medan bäckarna ringlade sig friska och tysta ner mot Ljusnan.

Precis som förra året, och året innan dess och säkert precis likdant som för hundra år sen eller mer.


Utanför oss, vid porten, ligger en halv pizza och skräpar från någon sen efterferst. Från balkongen hörs tombrukar som skramlar i den svaga vårvinden och på våningen ovanför ser grannarna en repris från nått  betal-teveprgram.

Reklam på hög volym, och ute lyser solen.

Gul som en citron

Det är söndag i april och allt jag vill är en stuga på landet.


Nånstans där det är tyst,

Inte för alltid. Utan bara då och då,

där man kan koppla av och vara sig själv för en stund

Ni kanske förstår vad jag menar?

Dreadlocks can't live in a tenement yard
Dreadlocks can't live in a tenement yard
Too much su-su su-su su-su, too much watchie watch you
Too much su-su su-su su-su, too much watchie what you are


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0