Plats 93

Försäkringskassan bygger en ny och bättre telefonkundtjänst, innan den är klar kan väntetiderna bli längre än tidigare, var god vänta så kopplas du snart vidare

Idag är dagen då allt ska fixas, det nya livet kan börja. Köer, ersättningsnivåer och fåniga jaha jaha till svar.

Jag beklagar, svarar telefonisten när jag ringer och anmäler mig sysslolös. Vem fan gör inte det tänker jag, och kopplas snabbt vidare i djungeln av telefoner och toner av upptaget.
Längst tålamod vinner, men den här gången skall dom inte knäcka mig. Idag är jag stark. Den första riktiga dagen av meningslös sysslolöshet.
Satan vad peppad jag är, so far.

Kaffebryggaren puttrar för andra gången den här morgonen och ute skiner solen. Jag är skäggig och luktar 60 mils bilresa men snart är skjortan på och håret tvättat. Ny dag, nya möjligheter.

Ironiskt nog, strax innan den underbara midsommarfesten i Jädraås, klev jag in på arbetsförmedlingen i Gävle alldeles ovanför mitt tidigare jobb

Är du student?
Jag stod i en kö av finniga bakfulla 19-åringar och kände mig lastgammalt värdelös.
Utanför skymtade före detta jobbarkompissar förbi,
men Johan! Vad gör du här?
Hejhej, jo allt är bra men jag är arbetslös vettu, plats nummer 93 i kön, bara 28 före mig nu så vi kan väl ta en fika efter lunch nångång. Ciaociao.
Så går det ibland. Shit happens

Nej jag är inte student, jag har jobbat i flera år och inte varit här på way back länge men...
Vad har du gjort då johan?,
suckar kvinnan bakom högen av papper
Journalist....
aha, hmm...ja, jag känner igen ditt namn, pratade inte du i radio?
Jo, precis alldeles här ovanför faktiskt. Titta där ute på gatan, där är mina före detta jobbarkompisar men jag flyttade, stack och lämnade stan men nu är jag tillbaka och ja...
Tyvärr har vi problem med vår server idag så jag kan inte skriva in dej, men titta här, du får ett papper som jag stämplar så tar du bara med dej det nästa vecka i Stockholm och visar

Suck
Rat Race
Babylon tar kål på mig med sina blanketter

Nu ska jag hämta papperet i bilen, sen iväg till förmedlingen för granskning.
Åtgärd?
Kanske

Men först, en dusch och lite mer kaffe.
Just idag är jag stark
Not

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0