Måndag

Ni vet hur det ser ut i Bagarmossen en tidig söndagskväll i maj, när solen skiner över hustaken och alkisarna skålar på sina bänkar.

Det var en sån kväll igår, när vi tog tunnelbanan hem från uteservering och parkhäng och jag köpte glass och kom lite efter Lisa och Emil.

Utanför porten låg en man, grannen, och sov med sin krycka som kudde. Hans kompis, den andra grannen, satt förmodligen kvar på krogen i sin rullstol och han hade tidigare försökt kränga både mobiltelefon och kristallkrona till mig när vi tog hissen ner till botten samma förmiddag.

Nu låg den halte på sin krycka och sov djupt. Badtofflorna och en väska stod fritt utspridda runt om, som ett revir. Här ligger jag och ingen annan och ge fullständigt fan i det, om det stör.

Han är trevlig, men somnar då och då innan han hunnit låsa upp. Ofta med väskor fyllda av datorer och annat krafs bredvid sig.

Och vem kan egentligen klandra,

jag gillar också att sova ute, om sommaren. Kanske inte på samma sätt som grannen, men frisk luft gör alla gott.


Idag, eller ikväll rättare sagt, skall jag till söderstadion och se Gefle spela fotboll, vi möts upp i slaktarn och shadows gamla kvarter strax söder om söder och tar sen en prommenad till matchen. jag hoppas på solsken och tre poäng men graderna är redan kallare än igår så det blir väl nått skit i stil med noll noll.


Emil fick sin yxa, en snickaryxa och en hundring för framtiden.

För emil i tiden, för ljusdal och skog.


Pratade med Erik också,

mitt i natten på ett rum i Washington smidde han sina planer om vart han skall ta vägen härnäst. Tennessee, greenbow alabama och långa bussersor, han lät dock inte lika entusiastisk som innan resan. Philadelphia och Ohio tog honom ner på jorden och drömmen om usa är kanske just, fortfarande en dröm men det blir roligt att han kommer hem om en månad lite knappt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0