Riksväg 83

Så blev det regn och rusk och solen som sken så varm i flera dagar har slutat att skina och det återstår, känns det som, därför inget annat än just regn.


Kallt är det också, på taket här ovanför

Men jag sitter inomhus. Inomhus och längtar norrut och tre veckor fram. Jag längtar efter att bilen startar med sina då påsatta och glänsande svarta sommardäck, jag längtar tills den sekund då emil somnat trygg och nöjd i sin bilbarnstol där bak med lisa och vi sätter i sommarens första hembrända skiva i bilstereoapparaten och trycker gasen i botten och styr ut från Stockholm med dess hemska villghetton vid de norra utfarterna i backspegeln.
Kanske slänger jag åt Lisa, om det nu inte blir hon som kör, en folköl där i bakstätet och ber henne förklara hela vägen ut från stan med kranskommuner och all helvetes skit runtomkring hur mycket hon älskar mej. Förhoppningsvis svarar hon väl nått som skulle platsa i en film.
Hur som helst så längtar jag efter att e4ans asfalt töms på bilar i takt med att vi är jämte uppsala och sen, några mil norr om Gävle svänger av vid tönnebro, köper glass och styr in på tidernas väg.
Vägen mot Bollnäs, Arbro, Järvsö och Ljusdal och som sen fortsätter rakt ut i vildmarken som annars mest ses på film. Om ens där. Såg nämligen into the wild igår och den var väl skaplig, eller mer än så, men det är inte det där jag vill åt.
Ensam och förgiftad vid en vårflod vildare än ett cirkussällskap, det är som sagt inte det jag vill åt.
Jag vill bara ha lagom med lantluft och djur och natur och en bastu och lite vin. En grill också förresten. Jag köpte ju en sån häromveckan, en riktigt redig jävla klotrund grill på statiol med hjul och allt. Tjusig men inte särskillt dyr.

Vi åker väl upp om en tre veckor sisodär. En kortis och avstickare innan sommarens första riktigt stekande hetta i storstan, som ioförsig också kan vara trevlig. Men inte på samma sätt.

Med flanellskjorta och skitiga dojor kommer man knappt nånstans här nere, i Hälsingland kan det leda hur långt som helst.


Det forstätter visst regna här utanför, det hör jag från fönstret. Det drippar och droppar och blöt blir man också, så inihelvete blöt för dropparna är stora som grytlock och jag vill mest hem till köket.

kyckling med timjan


Kommentarer
Postat av: Bilson

En liten fotnot bara.

Grillmonteringscred: Bilson.

2008-05-14 @ 17:20:15
URL: http://bilson.se
Postat av: johan

ja, förlåt.
så ska det ju naturligtvis vara
sorry

2008-05-15 @ 09:26:22
Postat av: Lisa

Med tanke på att du brukar bli disträ och missa e4-avfarten mitt i rusningstrafiken, så kan det komma att bli en lång lång och härlig kärleksförklaring. Jag lovar att du får en.

2008-05-15 @ 12:46:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0