Sommarmorgon

Blablabla...och du behöver verkligen inte skriva upp och binda dej utan jag vill bara att du och din sambo tänker igenom och känner vad som är rätt och riktigt för er och ert barn...

ja tjena,

en robot på telefon ringde upp och pratade försäkringar nonstop utan konstpaus i tio minuter och där satt jag på andra sidan luren och tänkte på båtar.


- Ring upp om en månad, jag måste fundera, sa jag och klev ner från taket.

Robotten tackade för sig önskade trvevlig fortsättning och jag gjorde väl detsamma, även om jag i egentligen borde bett honom fara åt helvete.

Nu ringer han upp om en månad och då ska jag vara förberedd, lyssna noga, spela intresserad och tacka nej just som han tror ha fått mig på kroken.


Båtar var det ja

Och en dimmig morgon i juni

När jag vaknade och såg den utslagna kroppen ligga där och skvalpa bland sötvattensdropparna på båtgolvet (durken) och hörde hur fåglarna sjöng kände jag mig som ett barn på sommarlovets första morgon.

Fri

ledig

ansvarslös och kär


Vi hade firat hela natten, firat sommaren och solen med vin och cigaretter och jag hade pratat så mycket i telefon att mina öron lyste röda som en solnedgång. Jag var kär och full och 30 mil söderut satt hon i en bastu eller på en brygga och var minst lika kär och säkert full hon också och tänkte väl på mig och vad som skulle hända när allt blev vardag igen.


Jag låg i båten och funderade, och hur kommer det sig egentligen att jag låg där jag låg. I en eka av plast en sommarmorgon i juni?

När alla till slut lagt sig, människorna från festen, myggen och allt det där tog Slaktarn årorna över axeln och vi vadade ut i sjön och spjärnade ifrån med våra vingliga ben.

Utan flytväst och med en flaska vitt vin och bandare lade vi oss på varsin sida och kisade mot solen som steg över granskogen in mot land.

Vi lät båten flyta och använde årorna mest som en backup ifall nått skulle hända.


Det var sommar och det var underbart och nu är det snart sommar igen och det känns till och med ännu bättre.


Jag längtar till Delsbo...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0