Perssons Pack- Öster om Heden

Så kom den till sist,
har redan lyssnat igenom och det blir bara bättre.
Rescension nu på fredag i Gefle Dagblad, samt här på bloggen.

Lägger dessutom ut min intervju med Per Persson (Publicerad i Hälsingetidningar 24/10-08).








Persson kliver ut i rampljuset igen


  


                                                                                                                   

Foto: Johan Röstlund

  

  

Om de är så att var sak har sin tid är Per Persson definitivt undantaget som bekräftar regeln. För trots att det gått drygt tretton år sedan senaste Perssons Packskivan Sekunder i Sverige kom ut, och utan att ha synts i media särskilt ofta så lockas hela tiden nya fans till konserterna. En kontrast till det idolkoncept som idag försöker tjäna snabba pengar till skivbolagen med sina one hit wonder projekt.


Men snart är det alltså dags för Packets sjunde album och inom några veckor ligger singeln ute i butikerna, och den lär också spelas på radio en hel del framöver.


- Inte så tokigt va?, säger Per Persson och lutar sig tillbaka hemma i vardagsrumsfåtöljen i Bollnäs. Det känns som att jag befunnit mig utanför radarn några år, och jag gillar det. Jag kan åka runt och spela, men samtidigt är jag ingen superkändis, fortsätter han och matar in de första tre färdiginspelade låtarna i cd-spelaren.

•-         Du vet, vi spelade nere i Småland någonstans förra sommaren, det var utomhus och kulörta lampor hängde från träden, 1400 i publiken och ett jävla ös. Ändå visste ingen om att vi var där, kändes det som. Utanför radarn, som sagt.


Även om Per Persson inte synts i media de senaste åren så har han åkt runt och spelat en hel del, både ensam och tillsammans med sitt Pack.

•-         När det fattas pengar är det bara att ta fram gitarren, skrattar han och knappar fram stereon till nästa låt, det eventuella singelspåret Stenad i Stockholm.

En låt han kom på efter en natt på billigt Stockholmshotell. På kvällen var det bråkig utanför och dagen efter hittade Persson en tom karta narkotikaklassat läkemedel på gatan där det varit slagsmål. Där av titeln.


I låten märks likheter, men också skillnader från förr. Textraderna är lika träffsäkra som tidigare, ofta vemodigt underhållande med ett driv som för lyssnaren ut i en fantasi av bilder och egna upplevelser. Per Persson är en historieberättare och enligt många en av Sveriges vassaste låtskrivare. I förra numret av musiktidningen Sonic nämnde Lars Winnerbäck Per Persson som en av sina absolut största influenser.

Musiken däremot låter inte helt som tidigare. Bland mycket annat märks pampiga stråkorkestrar.

- Egentligen är det ekonomiskt självmord att ha med stråkar i en studio, särskilt i dessa dagar, skrattar han men rycker ändå på axlarna och undrar vad jag tycker.


Idén från låten Stenad i Stockholm användes också när en annan artist behövde nya texter.

•-         Jag satt hemma och hade taskigt med pengar och körförbud på båda bilarna, då ringer telefonen och dom ville att jag ska skriva några låtar till Brolles nya platta. Jag menar, han kan ju inte sjunga om hur han går stenad i Stockholm, med den publik han riktar sig till, så jag gjorde lite ändringar och fick till hans version, Solo i Stockholm.


Andra nyheter i musiken som märks är att Love Antell, mer känd som frontman i popgruppen Florence Valentin, kommit med som gitarrist i bandet. Inte minst på den korta och snabba Dom är efter oss, en låt som gjord för P3´s unga radiopublik, märks indiepop-influenserna.


Att Per Persson är hemma i Bollnäs den här dagen är mest en tillfällighet. Slutmixningen av skivan tar mycket tid, och nästan hela veckorna tillbringas nere i studion i Stockholm.

•-         Det är skönt att komma hem, enkelheten här i Bollnäs, att bara ta bilen ner till centrum och gå på banken, sånt tar en hel dag i Stockholm. Dessutom kostar det så jävla mycket pengar att vara där nere, jag vet inte hur jag bär mig åt för att göra av med dem.


Och trots ett rykte om sig, Perssons Pack levde ett riktigt rock´n roll liv i början och mitten av nittiotalet, så tar Persson det lugnt nu när han får chansen att vara hemma.

•-         Jag går i princip aldrig ut på krogen i Bollnäs, det skulle bara kännas dumt att stå vid en bardisk här hemma och raggla. Men visst jag gillar ju fortfarande att hänga mig kvar efter en spelning, säger han, och berättar en konsert på Ön i Hedesunda i somras.

•-         Det var så där riktigt 50-tal, jag och han som drev dansbanan satt uppe på hans kontor och drack whisky hela natten, sånt gillar jag, och när man gör upp gaget över ett biltak, inga fakturor och grejer, mer som det var förr, skrattar han.


Solen tränger sig in genom vardagsrumsfönstret hemma i villan, och Persson reser sig för att följa med hunden Nicki ut på gården.

•-         Sånt här är också skönt med att vara hemma, bara kunna släppa ut hunden.


Om någon timme skall dotterns ena häst ryktas och nästa vecka kommer en fotograf upp från Stockholm för att ta omslagsbilder till nya skivan. Sen väntar arbetet med att välja ut rätt låt som första singel.

Efter den obligatoriska juldagspelningen hemma på Folkets hus i Bollnäs släpps fullängdaren och sen väntar en vår fylld av konserter.

•-         Det känns spännande, nu när EMI plöjer igång med lanseringen. Man vet liksom aldrig hur det ska gå. Men det är klart att det ser annorlunda ut nu än för 20 år sedan när vi började spela, det är svårare att sälja skivor när folk kan ladda ner och med skivbolag som mest vill satsa på sånt som säljer bra under julhandel, säger han.


En sak känns i alla fall säker, Perssons Pack kommer fortsätta locka folk till sina spelningar, och skulle ekonomin krisa finns det alltid fler artister som behöver välskrivna poplåtar.


Johan Röstlund


Kommentarer
Postat av: Malin

Alltså, han ÄR ju Robert Gustavsson

2009-02-18 @ 02:21:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0